Uncategorized

יובל לקהילת מורשת אברהם

Jeremy

רבה אמירית רוזן

קהילה יקרה, חברים וחברות, אורחים, משפחה ומכובדינו ג'ודי והרב בנג'י סגל. 

שנת היובל, שנת ה-50 בתורה, היא שנה מקודשת. ספר ויקרא מספר לנו שבשנת היובל מעבירים קול שופר בכל הארץ, קוראים דרור לכל יושביה, משפחות שבות הבייתה לאחוזתם וכמו בשנת השמיטה, גם הארץ מקבלת מנוחה.

חוויית החירות והחופש של שנת היובל היא לא חווית ניתוק ושחרור מהעבר ומהמסורת אלא להפך. החירות היא האפשרות לשוב הבייתה, לחזור למשפחה, לאדמה, לשורשים ולצמוח מתוכם, מתוך תחושת שייכות וקהילה. 

ג'ודי והרב בנג'י יחד עם שאר המייסדים יצרו קהילה של אנשים ונשים שחזרו הבייתה אל מולדתם, ארץ ישראל. הקהילה היוותה אז וגם עכשיו,מרחב משותף ביתי לחגוג את השיבה, להיות משפחה אחד בשביל השני בשמחה ובאבל, מתוך חווית חירות ואחריות, מתוך חזרה לשורשים, להצמיח משפחה מורחבת ומרחב ליצירה רוחנית וחברתית בארץ. בנימה אישית אומר שג'ודי והרב בנג'י היו מהראשונים שהזמינו אותי ואת דוד אליהם הבייתה וגרמו לנו להרגיש בבית בקהילה

פועלם של ג'ודי והרב בנג'י התרחב והתפשט. מלבד המשפחה הענפה והיפיפייה והקהילה שבנו, ג'ודי יצרה ובנתה בחוות הנוער בית לחיילים בודדים, שחוזרים הבייתה מהגנה עלינו, על הבית. ג'ודי אפשרה גם להם בית אוהב ותומך. היצירה העיונית והרוחנית של הרב בנג'י שמשתקפת בספריו על ארץ ישראל בפירושיו לתהילים והשנה, השלמת הפירוש לחמש מגילות עם סיום מגילת איכה. 

שנת ה50 היא שנה בה קול השופר מכריז על החירות והשיבה הבייתה. אנו חושבים על החטופים וחטופות, שעדיין נמצאים אסורים בשבי, ואנו מתפללים לחזרתם. ליבנו עם המשפחות האבלות שאיבדו את היקר מכל. ליבנו עם המשפחות ועם מי שלא יכולים לשבת בבתיהם בגלל המלחמה, אנו חושבים על כל מי שמחכים לחזור הבייתה ולבנות את ביתם ועתידם מחדש. אנו רוצים לשלוח רפואה שלמה לכל הפצועים בגוף ובנפש בעקבות המלחמה ואנו מתפללים שחיילי וחיילות הסדיר והמילואים וכל כוחות הביטחון ישובו בשלום הבייתה בריאים ושלמים.

זו הזדמנות לכבד את משפחות המילואים מתוך קהילת מורשת אברהם ולהודות לכם על הנתינה האינסופית שלכם מאז השבעה באוקטובר. 

מאז השבעה באוקטובר, הקהילה היוותה בית למאות משפחות בפעילויות ילדים שהתקיימו כל יום במקלט בית הכנסת בשלושת השבועות הראשונים ופעילויות הפוגה לילדים ולמשפחות שנמשכו לאורך השנה בזכות חממת דור לדור על שם הרב ארנולד גודמן, תרומות נוספות ומתנדבים רבים מהקהילה ומהשכונ. העמקת הקשר עם השכונה הביאה להרחבת הזדמנויות לשיתופי פעולה עם המנהל הקהילתי, עם קהילות שכנות, גופים שכנים, ופעילים שכונתיים. 

קהילת מורשת אברהם שאתם יצרתם ושיש בה כל-כך הרבה שותפים, היא בית, בית לכל-כך הרבה משפחות בארץ ומעבר לים. בית ליהדות פלורליסטית, למי שנפשם צמאה לביטוי עיוני, ביקורתי ושוויוני ולמרחב קהילתי של יצירה וצמיחה. קהילה שמבטאת את מורשת אברהם ושרה, שאוהלם היה פתוח לכל אדם. 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק בספרו "שבת הארץ" מסביר מדוע תוקעים בשופר להכריז על שנת היובל דווקא ביום הכיפורים? הרב קוק קושר בין תהליך התשובה והתיקון האישיים שמגיעים לשיאם ביום כיפור, לבין השינוי החברתי המתרחש בשנת היובל, השיבה הבייתה ושחרור העבדים והאדמה. וכך הוא אומר: 

שבת הארץ, הקדמה י'/ הראי"ה קוק (1865-1935)…בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם." רוּחַ אֵל עֶלְיוֹן שֶׁל הַסְּלִיחָה הַכְּלָלִית, הַפֹּגֶשֶׁת אֶת כָּל יָחִיד בְּכָל יוֹם הַכִּפּוּרִים, מִתְעַלָּה כָּאן בִּקְדֻשַּׁת הַיּוֹבֵל לְצִבְיוֹן כְּלָלִי, בְּהִתְלַבֵּשׁ הַאֻמָּה בְּרוּחַ סְלִיחָה וּתְשׁוּבָה לְיַשֵּׁר אֶת כָּל עִוּוּתֵי הֶעָבָר. "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ"

הרב קוק מחבר בין קול השופר, סמל התיקון ותהליך התשובה המתרחשים בתפילת יום הכיפורים עם קריאת הדרור והתיקון החברתי המתקיים בשנת היובל. שופר הדרור של יום כיפור מתעלה לקדושת היובל כאשר התהליך הרוחני מביא את העם לפעול על מנת ליישר את עיוותי העבר וליצור חברה טובה יותר. חברה בה ניתן לחזור הבייתה ולחיות בביטחון ובשלום, חברה צודקת שמאפשרת לחיות בכבוד על האדמה ללא ניצול, לא של בני אדם ולא של האדמה. זה מה שהופך את היובל לקדוש, אנו נזכרים בשביל מה נשלחנו, ומתוך כך שבים לעצמנו ולאחוזתנו ונותנים לאחרים לשוב, והתפילה בבית הכנסת הופכת למציאות החברתית אותה היינו רוצים לראות. 

קהילת מורשת אברהם אף היא, שואפת ליצור מרחב תפילה בה עולה אלוהים בקול תרועה, ובקשר הדוק לכך, פועלת ליצור מרחב תומך לחברים, לשכונה לעם ישראל ולכל באי עולם מכל הדתות והתרבויות השואפים לתיקון החברתי והרוחני המיוחל. 

וכמו ששנת היובל, שנת החמישים היא שנת שיבה המאפשרת התחדשות של העם והארץ. כך אנו יודעים ששנת ה50 של קהילת מורשת אברהם, היא ציון דרך להודות לקב"ה על כל הטוב, להודות למייסדים היקרים שלנו ולכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה ומתוך כך, מתוך החיבור לבית ולרוח, מתוך החיבור אחד לשני, נדע לצמוח ולשלח שורשים, לתת פרי ולפעול לחברה של צדק ושוויון, ביטחון חיים ושלום גם בימים קשים אלה. נסיים במילותיו של הנביא ישעיהו הקושר בין מורשת אברהם ושרה והתקווה והברכה שלנו לציון ולקהילתנו האהובה: שִׁמְע֥וּ אֵלַ֛י רֹ֥דְפֵי צֶ֖דֶק מְבַקְשֵׁ֣י ה', הַבִּ֙יטוּ֙ אֶל־צ֣וּר חֻצַּבְתֶּ֔ם וְאֶל־מַקֶּ֥בֶת בּ֖וֹר נֻקַּרְתֶּֽם׃ הַבִּ֙יטוּ֙ אֶל־אַבְרָהָ֣ם אֲבִיכֶ֔ם וְאֶל־שָׂרָ֖ה תְּחוֹלֶלְכֶ֑ם כִּֽי־אֶחָ֣ד קְרָאתִ֔יו וַאֲבָרְﬞכֵ֖הוּ וְאַרְבֵּֽהוּ׃ כִּי־נִחַ֨ם ה' צִיּ֗וֹן נִחַם֙ כׇּל־חׇרְבֹתֶ֔יהָ וַיָּ֤שֶׂם מִדְבָּרָהּ֙ כְּעֵ֔דֶן וְעַרְבָתָ֖הּ כְּגַן־ה' שָׂשׂ֤וֹן וְשִׂמְחָה֙ יִמָּ֣צֵא בָ֔הּ תּוֹדָ֖ה וְק֥וֹל זִמְרָֽה׃ (ישעיהו 51: 2-1)

About

Jeremy

Use a dynamic headline element to output the post author description. You can also use a dynamic image element to output the author's avatar on the right.

Item added to cart.
0 items - 0.00